Hur SMART är du
på en skala?
SMART nog att ge dig själv förutsättningar för att bli
ännu skickligare i affärer och inte
missa de bästa affärsmöjligheterna?
De bästa affärsmöjligheterna kan vara
de du missar idag
De spelar mindre roll hur slipad och skicklig du är i affärer om du missar de bästa affärsmöjligheterna. Därför handlar BYGGFAKTA SMART först och främst om att säkerställa att du verkligen har koll och inte bommar de bästa projekten, aktörerna, kunderna och affärerna. Resten kan och sköter du, precis som våra andra smarta kunder.
SMART betyder "skicklig i affärer" (om du slår upp det i Svenska Akademiens ordlista). Så, hur SMART är du? BYGGFAKTA SMART är inget IQ-test. Däremot vill vi se ännu fler användare bli ännu skickligare i affärer, för nu finns ingen ursäkt att inte bli det. Då du lyckas gör även vi det!
Branog SMART
Du skräddarsyr dina träfflistor så att de innehåller den information du tycker är viktigast - och dessutom är SMART helt mobilanpassad så att du kan använda tjänsten när det passar dig. Bästa sättet att testa och få rätt känsla är att boka en provkörning, eller rättare sagt en demonstration och sedan köra SMART.
...och det blir bara smartare och smartare
AI - Artificiell Intelligens finns inbyggd i SMART vilket innebär att i takt med att du bevakar projekt och företag i tjänsten kommer den att lära sig vad som är relevant och viktigt för dig. SMART kommer att lyfta fram de mest intressanta projekten, upphandlingarna och aktörerna för dig – ungefär som Spotify eller andra tjänster lär sig av vad du lyssnar på och gillar. Du kommer snabbt att märka att SMART är användarvänligare, snabbare och innehåller den senaste tekniken med många smarta funktioner som hjälper dig att tillgodogöra dig informationen ännu bättre.
Med BYGGFAKTA SMART kan du jobba proaktivt och effektivt i ditt sälj- och marknadsarbete
Visst är det fina ord som vi och många företag slänger oss med – men vad betyder de egentligen och på vilket sätt är de relevanta för dig? Och vad är det som är så smart med BYGGFAKTA SMART?
Detta ska vi förklara nu.
Proaktivt betyder egentligen att du är aktiv i ett förebyggande syfte, att du är förutseende och inriktad på att i förväg vidta lämpliga åtgärder för att antingen förhindra oönskad utveckling (t.ex. missa affärer eller lägga tid på fel affärer) eller för att främja en önskad utveckling (vinna lönsamma affärer) – och det låter ju smart, eller hur!
Många inom byggbranschen jobbar till för stor del (reaktivt) med att vänta på inkommande förfrågningar. Känner du igen dig innebär det att du också lägger mycket tid på att lämna offerter eller anbud till projekt och aktörer som du egentligen kanske varken har stor chans att vinna – eller tjäna bra på.
En stor andel företag i byggbranschen lägger idag alldeles för mycket tid på ”fel affärsmöjligheter” – logiken är att om du lagt samma eller mindre tid på rätt affärsmöjligheter hade du både vunnit fler affärer och tjänat mer pengar – och kanske till och med fått tid över till annat. Effektivt.
Du är en effektiv person om du snabbt eller ofta når avsett resultat. I detta fall avser vi resultat inom ditt sälj- och marknadsarbete. BYGGFAKTA SMART hjälper dig att jobba proaktivt och effektivt vilket ger dig förutsättningar för att bli branog smart och skicklig i affärer (ordet "smart" betyder faktiskt ”skicklig i affärer, slipad, slug" om du slår upp det i Svenska Akademiens ordlista. Undrar du över ordet "branog" är det Hälsingemål och betyder ”rätt mycket”).
SMART hjälper dig alltså att vara dessa ”fina ord”. Du kan vara aktiv i ett förebyggande syfte, vara påläst och därmed agera förutseende. Du får koll på de aktörer, projekt, upphandlingar och affärsmöjligheter som finns på din marknad. Du kommer att känna dig tryggare i dina kontakter ut mot marknaden och internt, eftersom känslan av att ha full koll på din marknad ger dig den grundtryggheten att stå på.
Även i de fall du jobbar med inkommande förfrågningar hjälper SMART dig att bedöma och värdera de affärsmöjligheterna på ett bättre sätt. Rent konkret kan det t.ex. handla om att du i SMART snabbt söker upp den aktör som bett om offert/anbud för att analysera vilka konsulter, entreprenörer, underentreprenörer de brukar anlita och därmed värdera dina chanser bättre. Då kan du även se om de har fler intressanta projekt på gång som du kan passa på att sälja till.
Du får hjälp att snabbare och oftare nå dina resultat inom försäljning och marknadsbevakning. Med rätt beslutsunderlag och hjälpmedel för att bearbeta rätt projekt, rätt aktörer vid rätt tidpunkt, blir du skickligare på att omvandla affärsmöjligheterna till lönsamma affärer.
Du har kanske tidigare testat tjänster för projektbevakning, som Byggfakta LIVE eller Mitt SVERIGE BYGGER? Skillnaden märks direkt då du loggar in i BYGGFAKTA SMART. Det handlar mycket om känslan, användarvänligheten, snabbheten och tekniken. Men ytterst gör allt detta att du bättre kan tillgodogöra dig den viktiga informationen som du har nytta av. Du missar inga affärsmöjligheter - du ger dig själv förutsättningar att bli ännu skickligare i affärer.
En fantastisk företagsanalys
En ruggigt användbar ranking
Du får dessutom lika snabbt koll på:
VAR företagets projekt ligger geografiskt
VAD företaget har för projektportfölj, d v s hur fördelningen ser ut mellan olika projektsegment, t ex. flerbostadshus, affärs- & kontorshus, sjuk- & hälsovård, hotell & restauranger o s v.
Vad företaget varit med och är med i och planerar, projekterar, bygger, installerar för kategorier av projekt.
NÄR företagets projekt byggstartats och hur antalet projekt och projektvolymen i byggkostnad utvecklat sig över tid.
STORLEK på företagets projekt – inom vilka byggkostnadsintervall fördelas företagets projekt.
Du får koll på om de mest jobbar med mindre projekt, mellanstora projekt eller med större projekt.
PROJEKTTYP ger dig koll på hur företagets projekt fördelar sig på nybyggnad, tillbyggnad, ombyggnad, in- eller utvändigt underhåll, samt rivning eller sanering.
Du väljer när, i vilka skeden, du vill ha information i den skräddarsydda bevakningen av projekt, upphandlingar och aktörer som SMART hjälper dig med
Hur tidigt i planerings- och byggprocessen vill du komma in, och när vill du bli uppdaterad om det händer något mer i projekten som matchar din skräddarsydda bevakning? Du kan även söka direkt i branschens största projektdatabas med relaterade företag och beslutsfattare. De skeden du kan bevaka ser du i bilden bredvid och där framgår också de vanligaste ”händelserna” i form av de målgrupper, typer av företag, som vi rapporterar i de olika skedena. Du väljer vilken typ av bygg- och anläggningsprojekt du är intresserad av samt inom vilket geografiskt område. Vill du bevaka när en byggherre har tidigare planer om att i framtiden byta tak eller fasad på sitt kontor, när en arkitekt upphandlas på nya hotellprojekt i Skåne, när totalentreprenören upphandlas på ombyggnader av flerbostadshus i Örebro? BYGGFAKTA SMART hjälper dig!
Sammanfattning
Med nya Byggfakta SMART kan du agera smartare än andra, du undviker ineffektivt och onödigt sälj- och anbudsarbete och får tid över att lägga på de rätta och bästa affärsmöjligheterna istället. Bättre koll ger dig även en ökad trygghet då du vet att du inte missar viktiga händelser på projektmarknaden, du vet att du är påläst och kan jobba proaktivt, vara förutseende och göra lönsammare affärer.
Vi är övertygade om att du också kommer att känna att BYGGFAKTA SMART är världens bästa och smartaste tjänst för dig som vill ha koll på din marknads projekt, upphandlingar och aktörer, i syfte att ta rätt beslut och göra lönsammare affärer via de affärsmöjligheter du matas med.
Jag vill se mera
Skräddarsydda lösningar för dina behov
Om du är redo för lite mer smartness i livet så fyller du i formuläret här intill. Du är såklart också alltid välkommen att kontakta oss när du vill veta mera om vilka lösningar som passar dig och din verksamhet bäst. Våra duktiga och erfarna kollegor lyssnar till dina problem och utmaningar, och tillsammans kan ni komma fram till vad som bäst möter era behov som aktörer i byggbranschen. Du kan kontakta oss direkt på telefon 0651-552500.
Läs mer om hur vi kan hjälpa dig med marknadsföring