logo-byggfakta-plum
https___brandcommunity.rockwool (1)

Växer genom att utbilda branschen om fasadskivor av stenull

För Rockpanel är det viktigt att tillhandahålla uppdaterad information om byggvarudeklarationer, EPD:er och annan information på sin DOCU-sida.

https___brandcommunity.rockwool

Rockpanel startade upp under eget namn i Sverige för fyra år sedan och började då samarbeta med ByggfaktaDOCU.

Genom att utbilda branschen hoppas man få ut sina fasadskivor ännu bredare.

– Många arkitekter letar produkter via ByggfaktaDOCU, konstaterar Matias Testart, försäljningschef på företaget.
Rockpanel, som är en del av Rockwool-koncernen, tillverkar skivor av stenull eller basalt, en vulkanisk bergart, som är avsedda för ventilerade konstruktioner, fasadbeklädnad, takdetaljer, undertak och vindskivor.

Vad är speciellt med era produkter?
– Stenull är en naturlig stenprodukt och ett material som är hållbart, brandsäkert, väderbeständigt, lättarbetat, flexibelt och med låga underhållskrav. Våra skivor har lägre vikt än till exempel fibercementskivor och är enklare att hantera och snabbare att montera eftersom byggaren till exempel  slipper måttbeställa och förborra. Skivorna är böjbara och därför inte lika känsliga samtidigt som det går att göra roligare fasader, berättar Matias Testart, Business manager på Rockpanel.

"Tänker fortsätta ta marknadsandelar - det finns en stor kaka att ta av""

Hållbarhetsaspekten är något som han vill lyfta lite extra.
– Stenull är ett återvinningsbart material. Genom Rockwools återvinningsprogram Rockcycle kan vi ta tillbaka överbliven stenull som sedan kan återvinnas i fabriken i Moss till ny stenull - om och om igen.

Vilken är er målgrupp?
– Arkitekter och andra föreskrivare. Byggare, kommuner, fastighetsägare och förvaltare är också en viktig kundgrupp. Vi säljer våra produkter via återförsäljare men kan även sälja direkt till byggföretagen.

Vilka är utmaningarna för er?
– Byggbranschen är konservativ och vi måste utbilda arkitekter, byggare, återförsäljare och användare om våra produkter. Vi konkurrerar främst med skivor tillverkade av fibercement, komposit och laminat. Många av dessa är etablerade varumärken och föreskrivs ofta automatiskt. Men vi växer kraftigt, 25-30 procent för varje år, och tänker fortsätta ta marknadsandelar. Det finns en stor kaka att ta av, säger Matias Testart.

BM0464_Matias_Testart-2228-websize-1
Matias Testart, försäljningschef Rockpanel

 

"Märker av ett uppsving och får fler förfrågningar"

Hur länge har ni varit kunder till DOCU och vilken är den största nyttan?
– Vi startade upp under eget namn i Sverige för fyra år sedan och började då samarbeta med ByggfaktaDOCU. Många arkitekter letar produkter via ByggfaktaDOCU så då har vi större chans att de hittar våra skivor. När vi finns med i nyhetsbreven märker vi direkt ett uppsving och får fler förfrågningar.

– Då vi fortfarande är relativt nya i Sverige, även om våra produkter börjar bli mer och mer föreskrivna, så är det viktigt att utbilda branschen om våra produkter. Vi ser vikten av att tillhandahålla uppdaterad information om byggvarudeklarationer, EPD:er med mera på vår DOCU-sida.

Vad händer hos er under 2023?
– Vi håller på att ta fram en ny produkt inom Rockpanel Stones. Det är en skiva med mer struktur som ger en mer levande yta. Vi kommer också att fortsätta med våra Lunch & Learn lunchmöten med arkitekter.

 

https___brandcommunity.rockwool (1)-1

Fönsternischer med skivmaterial från Rockpanel. Foto: Rockpanel

Ta reda på hur du kan göra som Rockpanel


Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att öka dina affärsmöjligheter?

Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.