logo-byggfakta-plum
Tyrens_Hand_skriver_jpeg

"Utan SMART hade vi aldrig fått kännedom om alla projekt - det finns inte en chans"

Här berättar Kalle Gustafsson, Sales Manager Nordic, hur de använder SMART i sökandet efter rätt projekt och kunder. 

luftaufnahme_leiblfing_2017_WEB

 

 

Berätta om Max Frank AB – vad gör ni?
–  Vi ingår i den tyskägda Max Frank-koncernen som utvecklar och tillverkar betongkomplement för betongkonstruktioner och vi finns i 17 länder. Vi har egen tillverkning i våra tyska produktionsanläggningar. Detta, tillsammans med bredden inom våra affärsområden samt den tekniska nivån, gör att vi kan erbjuda marknaden helt projektanpassade lösningar. Våra kunder utgörs framför allt av betongentreprenörer, Prefab-tillverkare och stora infrastrukturprojekt. Vårt nordiska huvudkontor finns i Malmö, men vi täcker hela Sverige och har ett komplett lagersortiment i både Malmö och Stockholm. Vi har även kontor och lager i Danmark och Norge.

Vilka av Byggfaktas produkter använder ni?
– Vi har Byggfakta SMART i Sverige samt en del av tjänsten i Danmark, och har precis börjat kika på förslag i Norge. Vi tar även hjälp med digitala utskick.


"Utan SMART hade vi aldrig fått kännedom om och nått fram till alla projekt"

Vilken är den största nyttan med SMART?

– Vi letar ofta efter specifika projekt där våra produkter är användbara. Det bästa med SMART är att vi kan söka på projekttyp som tunnlar, broar, balkonger osv. Vi kan också sortera på geografi och kundtyp och få uppgifter till den person som är ansvarig för en viss region. 

– Utan SMART hade vi aldrig fått kännedom om och nått fram till alla projekt som vi hittar via Byggfakta. Det finns inte en chans att man kan ha så många kontakter eller en sådan koll på projektmarknaden i landet att man skulle hitta projekten ändå. SMART har även andra användbara funktioner. Vi är i dagsläget sju personer på företaget som jobbar i verktyget och då är det väldigt smidigt att vi kan skriva anteckningar och märka upp vilka projekt de olika personerna jobbar med. 

kalle-gustafsson

Kalle Gustafsson, ansvarig för den
nordiska marknaden på Max Frank. 

 

max-frank-byggfakta
Foto: Max Frank

 

 


"Vi behöver inte skjuta med hagelbössa utan träffar rätt målgrupp direkt"

Du nämnde även digitala utskick – hur tar ni hjälp av Byggfakta i er marknadsföring?
- Vi får hjälp med att skicka ut nyhetsbrev till våra kunder. Vi kan till exempel välja att göra ett utskick till utsedda konstruktörer. Det betyder att vi inte behöver skjuta med hagelbössa utan träffar rätt målgrupp direkt i rätt skede.

Vilken är er största utmaning?
- Våra produkter är främst anpassade för nyproduktion, vi har i stort sett inga produkter för renoveringsprojekt. Så i dagsläget när nyproduktionen av bostäder är så pass sårbart blir vi absolut påverkade eftersom bostadssidan står för stora volymer.  Å andra sidan tuffar, infrastruktur, skolor och sjukhus på. Men det har blivit en verklig scenförändring på marknaden.

Ta reda på hur du kan göra som Max Frank

Med vår tjänst SMART får du tillgång till kunskap och data om just din marknad så att du hittar rätt byggprojekt att arbeta med. Vi skräddarsyr din bevakningslista utifrån dina preferenser och behov. 

Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att öka dina affärsmöjligheter?

Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.