logo-byggfakta-plum
badrum3

"Byggfakta har fungerat som en förlängd arm till vår säljavdelning"

"När vi bestämde oss för att satsa i Sverige kom vi snabbt upp i en hög arbetsbelastning. Lösningen blev att ta hjälp av Byggfakta med vår marknadsföring", berättar Anders Byström, försäljningschef på Green Box Sverige.

andersbystrom

I Norge monteras badrumsmoduler i upp till 85 procent av all nyproduktion.  I Sverige är motsvarande siffra cirka 15 procent. Detta vill Green Box, som levererar prefabricerade badrum, ändra på och bestämde sig för att ta hjälp med marknadsföring.

– Lågsäsong är en lysande period för att satsa och ta marknadsandelar och det har man nytta av när det vänder säger Anders Byström, försäljningschef på Green Box Sverige, som tagit hjälp av Byggfakta med marknadsföringen.

Danska Green Box, med fabrik i Herning, levererar skräddarsydda badrumsmoduler till större projekt som flerbostadshus, hotell, studentbostäder, äldreboenden och sjukhus. Badrummen skräddarsys efter kundens önskemål.

I samband med satsningen på att expandera den svenska marknaden valde Green Box att ta hjälp av Byggfakta med telemarketing, något som både löste resursfrågan och genererade många nya leads.

Vilka utmaningar hade ni när ni valde att anlita Byggfakta för en telemarketing-kampanj?

– När vi bestämde oss för att satsa i Sverige och Norge kom vi snabbt upp i en hög arbetsbelastning. Vi valde mellan att ta in en ännu säljare eller att köpa in tjänster. Med tanke på att det varit tuffa tider så blev lösningen att ta hjälp av Byggfakta, som därmed fungerat som en förlängd arm till vår säljavdelning, berättar Anders Byström.

"Vårt syfte har varit att synas och höras så att vi får lämna fler offerter"

Tillsammans planerade Green Box och Byggfakta kampanjens utformning, omfattning, syfte, mål och manus. Byggfaktas marknadsförare ringde sedan, på uppdrag av Green Box, aktuell målgrupp och bokade in både fysiska möten och Teams-möten. I första hand valde man att kontakta upphandlade totalentreprenörer, men sedan adderades byggherrar (i projekt där arkitekt utsetts).

– Det blev bra att varva dessa målgrupper. Mot byggherrarna kan vi jobba mer långsiktigt och komma in i processen redan innan de upphandlat totalentreprenören.

Är du nöjd mer resultatet av TM-kampanjen?

-  Jag är nöjd med det vi har köpt, samarbetet har fungerat jättebra. Vi har tagit andelar, fått många nya leads och förhoppningsvis en del nya projekt. Vårt syfte har varit att synas och höras så att vi får lämna fler offerter framöver. Lågsäsong är en lysande period för att satsa och ta marknadsandelar och det har man nytta av när det vänder. Eftersom vi fick så pass många möten inbokade valde vi att pausa kampanjen, för att återuppta den senare. Det är viktigt att vi hinner ta hand om kunderna också.

badrum2

Foto: Jonas Wågner Mikkelsen

 

"Sverige ligger långt efter Danmark och Norge"

En utmaning för Green Box har varit att utbilda byggbranschen om prefabricerade badrum, som inte är en stor produktgrupp i Sverige.

– Här ligger Sverige långt efter både Danmark och Norge. I Norge använder man prefab-badrum i 85 procent av all nyproduktion, i Sverige är siffran cirka 15 procent.

Varför ska en byggherre eller entreprenör välja er lösning framför platsbyggt?

– Med våra badrum får man en färdig plug in-produkt i stället för att sju olika roller - det vill säga målare, plattsättare, snickare, rörmokare, elektriker, ventilationstekniker och extra arbetsledare - ska jobba i ett badrum i rätt ordning. Vi erbjuder samma kvalitet, och vår standard är kakel och klinker, men till ett lägre pris. Enligt våra beräkningar vill jag påstå att vårt alternativ blir i snitt 20 procent billigare än platsbyggt. Men för att den industriella tillverkningen ska bli lönsam behöver man komma upp i volymer på minst 50 badrum per projekt.  En annan stor fördel är tidsbesparingen. Kvalitetskontollerna är ytterligare en fördel, samt miljökraven.

badrum3

Foto: Green Box A/S.

 

Behöver du hjälp med din marknadsföring? Vi på Byggfakta har ett brett utbud av marknadsföringstjänster att erbjuda, som du kan läsa om här>> 

 

Du kan ladda ner vår kostnadsfria marknadsföringsguide här>>

 

 

Ta reda på hur du kan göra som Green Box


Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att öka dina affärsmöjligheter?

Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.