logo-byggfakta-plum
frankefuturum2

"Varje nedladdning blir en möjlighet till försäljning"

Franke Futurum, leverantör av köksutrustning, ligger högst i sin genre på Docus topplista över mest eftersökta leverantörer samtidigt som de haft över 5000 nedladdningar på ett år via sajten.
frankefuturum2-1

Franke Futurum är den bäst placerade leverantören i sin genre på Docus topplista för 2024 – och antalet nedladdade dokument är rekordstort.

– Att vi syns i statistiken, har mycket trafik och många nedladdningar visar att det finns ett stort intresse av att hitta våra produkter, säger Thomas Gustafsson, business manager på företaget.

Franke Futurum, som erbjuder köksutrustning i form av bland annat köksfläktar och kåpor, spishällar, diskbänkar och blandare, har valt att synas i Byggfakta Docus digitala produktkatalog för att marknadsföra sina produkter.

Nyttan med samarbetet har visat sig på många sätt – och statistiken vittnar om att Franke ökat sin synlighet och nått ut till rätt målgrupper.

- Byggfakta Docus användare är rätt målgrupp för oss.

De senaste åren har Franke Futurum legat på runt 20:e plats på Docus topplista över de mest eftersökta leverantörerna samtidigt som deras dokument laddad ner flitigt. Under 2024 hade de hat över 5000 nedladdade dokument.

"EPD:er är dyra att ta fram"

– Om någon laddar ner vår dokumentation tyder det på ett intresse för att köpa eller föreskriva våra produkter. Varje nedladdning blir en möjlighet till försäljning, säger Thomas Gustafsson, Business Manager Construction & Building på Franke Futurum.

Att kunna tillhandahålla rätt dokumentation är en framgångsfaktor – men också en utmaning. Framtidens byggkrav kräver mer dokumentation kring hållbarhet, som certifieringar och miljövarudeklarationer (EPD:er).

– Det här är processer som är kostnadsdrivande, EPD:er är dyra att ta fram. Samtidigt måste vi hålla rätt prisnivå mot marknaden på våra produkter och den här ekvationen är svår att få ihop. Men det är viktigt att ha EPD:er då sådana efterfrågas av de stora aktörerna inför avtalsskrivning, säger Thomas Gustafsson.

Han är glad över att arbetet nu syns i antalet nedladdade dokument, även om det inte bara är EPD:er som laddas ner.

thomasgustafsson
Thomas Gustafsson, Franke Futurum

 

"Nu när konjunkturen varit sämre vill vi utveckla vår närvaro på Docu för att synas ännu mer"

Franke började med att ta fram EPD:er för sina storsäljande produkter och har sedan fyllt på löpande med övriga sortimentet. I slutet av 2025 räknar de med att vara klara med det här arbetet.

–Genom vår medverkan på Docu.se underlättar vi även för befintliga kunder, framför allt konsulter, entreprenörer och installatörer, att hitta rätt dokumentation. 

En annan utmaning är att det byggts färre bostäder de senaste åren då Franke vänder sig till nyproduktions- och rot-projekt. Proffsmarknaden utgör den största andelen, men de säljer även till konsumenter via köksbutiker.

– Nu när konjunkturen varit sämre önskar vi utveckla vår närvaro på Docu för att synas ännu mer.

 

 

 

Ta reda på hur du kan göra som Franke Futurum


Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att öka dina affärsmöjligheter?

Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.