Vägen in i byggbranschen
För tio år sedan gjorde Cylinda en storsatsning mot byggbranschen. Potentiella kunder hoppades de hitta på byggarbetsplatser som de passerade utmed vägarna. Idag tar Cylinda hjälp av Byggfaktas marknadsföringslösningar för att hitta nya affärsmöjligheter.
Efter att tidigare mest ha riktat sin försäljning mot återförsäljare och fastighetsägare bestämde sig Cylinda för tio år sedan att bredda sig mot byggherrar, byggentreprenörer och bostadsutvecklare. Resan in i byggbranschen började – bokstavligt talat – i bil utmed landets vägar.
– Vi hittade byggprojekten när vi var ute och åkte efter vägarna, berättar Peter Nestevik, säljchef Bygg Sverige.
Nu har Cylinda ett helt annat, och väl inarbetat, sätt att hitta nya kunder. Efter att under flera år ha använt Byggfaktas projektinformation i databasen bestämde man sig för att addera abonnemanget med marknadsföringslösningar. Telemarketingtjänsten, där Byggfaktas personal – för kundens räkning - ringer och bokar in möten, är ett effektivt och tidsbesparande hjälpmedel i arbetet med att identifiera och bearbeta kunder.
– TM-tjänsten sparar en massa tid för oss genom att vi slipper ringa de kalla samtalen för att få information om vilka som är intresserade av våra produkter. Vi slipper också avsätta egna resurser för att ringa runt.
"Vi är väldigt nöjda med samarbetet"
Enligt Peter Nestevik kan det vara tufft på en marknad där leverantörernas sortiment och prisbild inte skiljer sig särskilt mycket åt. Det gör att det kan vara en utmaning att ta hem affärer. Även om man har information om vem som ska bygga så måste man ha tiden att kontakta dem.
Samarbetet med Byggfakta har fallit väl ut, och efter utvärderingar kan Cylinda konstatera att telemarketing-lösningen varit framgångsrik.
– Vi är väldigt nöjda med samarbetet och kommer att fortsätta med telemarketinguppdraget som varit lönsamt och effektiviserat vårt arbete.
Peter Nestevik, Säljchef, Cylinda
Byggfaktakund i närmare tio år
Cylinda har varit kund till Byggfakta i närmare tio år och den stora "game changern" var när företaget började använda plattformen för projektinformation.
– Vi fick en helt annan kunskapsbas att utgå från. Att kunna se vilka som ska bygga, när och var de ska bygga samt hur mycket de ska bygga är en viktig del i vår verksamhet - och för vår säljkår som jobbar mot byggbranschen, säger Peter Nestevik
Att ha initierad information att luta sig mot stärker både förtroendet och självförtroendet, menar Peter Nestevik. Nyligen har Cylinda tagit steget över till SMART-plattformen.
– Att veta vad våra kunder ska bygga ökar möjligheten för oss att genomföra bra kundmöten. Vi ser en stor fördel i att det går att integrera med vårt eget CRM-system, vilket skapar ännu mer möjligheter förr oss framöver.
Ta reda på hur du kan göra som Cylinda
Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att marknadsföra ditt företag eller har du andra relaterade frågor om marknadsföring inom byggbranschen?
Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.