logo-byggfakta-plum
ahlsellstreamerny

"Många leads direkt in i CRM-systemet"

Ahlsell har integrerat SMART med sitt eget CRM-system. 

ahlsell4

På Ahlsell har hela säljkåren tillgång till Byggfaktas tjänst SMART, som man integrerat med sitt eget CRM-system.
– Det här ger oss interna synergier och en ypperlig chans att bredda våra affärer, säger Marcus Doverhjelm, chef affärssupport på Ahlsell Sverige.

Ahlsell, ledande grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner, vänder sig till proffsmarknaden, bland annat via sina drygt 100 butiker i landet. Den svenska säljorganisationen består av cirka 500 utesäljare, 700 innesäljare och 700 butikssäljare samt ett 60-tal regionala försäljningschefer, ett 90-tal säljchefer och 100 butikschefer.

– Vi har en decentraliserad organisation och många beslut fattas lokalt. Våra säljare, som bevakar olika regioner och segment, är duktiga på att fånga upp signaler från marknaden.

"Mindre och medelstora projekt kan ibland flyga under radarn"

För att stötta säljkåren med information om projektmarknaden använder Ahlsell Byggfaktas tjänst SMART, som alla säljare har inloggning till. 

– En utmaning är att fånga upp möjligheter så att inga affärer går oss förbi. Där är SMART ett jättebra komplement. Stora projekt har oftast vi koll på ändå, men däremot kan mindre och medelstora projekt ibland flyga under radarn så att man inte hittar dem automatiskt, säger Marcus Doverhjelm, som i sin roll som ansvarig för affärssupport utvecklar systemstöd.

"En ypperlig chans att utöka våra samarbeten och bredda vår affär"

Han är bland annat ansvarig för Ahlsells CRM-system A-sales, som man integrerat med SMART. Varje profil genererar automatiskt ett antal ledas. 

– Vi har märkt av en effekt att vi får in väldigt många leads direkt i vårt CRM-system.

En annan stor fördel med integrations-lösningen är att man har möjlighet att se vad som händer internt, vilka kontakter som tagits och vilka affärer som är på gång.

– Om till exempel en säljare inom El skapat leads kan en annan säljare på VVS-sidan dra nytta av kollegans kontakter. Det här är en ypperlig chans för oss att utöka våra samarbeten och bredda vår affär. Genom att vi är så stora och har ett komplett utbud så kan vi komma in även med andra ben i projekten, berättar Marcus Doverhjelm. 

Något annat som är viktigt är att komma in i rätt skede i ett projekt. Säljarna bevakar inte bara sina regioner och segment utan också olika faser av byggprocessen.

– De som jobbar med byggplatslogistik och VA måste komma in i tidiga skeden, medan andra kan vänta till byggnaden är klar. Via SMART får vi in väldigt mycket information om projekten, sådant som skulle ta tid att samla in själva.

Marcus Doverhjelmwebb
Marcus Doverhjelm, chef affärssupport, Ahlsell Sverige

 

 

Ahlsell, som varit kund till Byggfakta i 15 år, är inte bara den ledande tekniska distributören i Sverige utan har verksamhet i hela Norden. Ahlsell Group har en omsättning på 50 miljarder kronor, 7500 anställda, över 300 butiker och fyra centrallager. 

"Det nordiska perspektivet ser vi som en styrka" 

– För oss som jobbar över hela Norden ser vi en stor fördel av att samarbeta med Byggfakta, som samlar bygginformation i alla nordiska länder. Det nordiska perspektivet ser vi som en styrka och något som vi har gemensamt. 

 

 

ahlsell1

Ta reda på hur du kan göra som Ahlsell

Med vår tjänst SMART får du tillgång till kunskap och data om just din marknad så att du hittar rätt byggprojekt att arbeta med. Vi skräddarsyr din bevakningslista utifrån dina preferenser och behov. 

Vill du ha mer information om hur du kan använda våra lösningar för att öka dina affärsmöjligheter?

Fyll i formuläret och få svar på dina frågor och funderingar.