Du som har kluriga produkter och lösningar
(en, fyra, ett tjugotal eller hundratals)
Oavsett om du är grossist, tillverkare, importör, generalagent eller återförsäljare inom järn- och byggvaruhandel så sitter du på några riktigt unika lösningar. Det gäller såklart även om det är el-, VVS-, mark- eller VA-produkter du har på butiks- eller lagerhyllorna. Kanske har ni även egna varumärken som du vill göra extra insatser för att få dem föreskrivna och sålda. Förmodligen har du en riktigt smart och finurlig lösning som du behöver förse yrkesmän, yrkeskvinnor och återförsäljare med. Kanske är du själv återförsäljare och i så fall har du förmodligen hundratals eller tusentals smarta och finurliga produkter och lösningar som du behöver bearbeta rätt marknad med. Kanske är du byggvaruhandlare och sitter inne inte bara med flera olika varumärken, utan också era egna specialiteter.
De behöver du sälja, eller kanske hyra ut. Du behöver hitta de rätta projekten och påverka rätt beslutsfattare för att trygga din verksamhet. Det är ingen lätt match. Men vet du - det har faktiskt aldrig varit enklare.
Oavsett om du ingår i en verksamhet som är rikstäckande eller om du har lokal närvaro av rang så vet du en sak - din produkt, din tjänst, det du tillverkar, säljer, levererar och brinner för är Så. Himla. Bra. DU vet. Men vet de där ute? De som verkligen måste känna till er för att ni ska få era produkter, material och lösningar föreskrivna och inköpta till projekt som planeras nu och som ska byggas i framtiden?
Du har en massa konkurrens. Det gäller verkligen att du kommer in i rätt tid i projekten, att du hittar rätt person som bestämmer vad som i slutändan ska ingå i byggnationen. Det är lätt att tro att man har koll på marknaden. Koll på företagen, på byggprojekten, på anbudstiderna, de kommande upphandlingarna och på beslutsfattarna. Som sagt, det är lätt att tro.
Men du behöver ha rätt underlag och känna dig trygg med att du har kunskap om vilka som behöver det du säljer, och när de behöver det. Du behöver kanske t o m vara säker på att din produkt föreskrivs av konsulten, du behöver arbeta mer proaktivt.
Att påverka rätt personer, att räkna på rätt jobb, att göra säkra prioriteringar och smarta, underbyggda bedömningar - hur gör du det på ett effektivt sätt, varifrån får du all den datan, och hur lång tid tar det att samla in den? Går du på magkänsla eller fakta?
Vi gillar magkänsla, men när det handlar om vår framtid och lönsamma affärer och beslut - ja, då vill vi ha alla fakta på bordet. Och för dig har det därför aldrig varit enklare att få affärsmöjligheter serverade!
Ta mig till projektdatabasen direkt
Läs mer om marknadsbevakning för:
Byggherre | Konsult | Huvudentreprenör | Underentreprenör | Leverantör | Grossist/byggvaruhandel | Annan verksamhet
Via våra dagliga marknadsundersökningar följer vi upp vem som bygger vad, var, när och hur för att hjälpa dig att nå rätt beslutsfattare, på rätt projekt, vid rätt tidpunkt. Du som arbetar med att sälja in material och inredning till byggherrar, konsulter, byggentreprenörer, målare, golvläggare, stombyggare, elektriker, VS-entreprenörer, hyresgäster - till projekt av olika eller specifika slag - du behöver ha den skarpaste tajmingen. Du behöver enkelt kunna ta fram data på vad som händer. Med hjälp av våra skräddarsydda lösningar håller du dig hela tiden enkelt men ruskigt bra uppdaterad.
Du behöver ha koll på branschen, projekten, beslutsfattarna, föreskrivarna och upphandlingarna på resan
Oavsett om du
- är liten och lokal
- arbetar för ett rikstäckande varumärke
- behöver påverka besluten i ett tidigt skede
- måste visa musklerna redan på projekteringsstadiet
- bör ha koll på entreprenörerna
- borde påverka hyresgästerna
så handlar det till syvende och sist om att ha koll på din marknad, de projekt och de aktörer du delar spelplan med. Du behöver försäkra dig om att du verkligen vet, säkra din position - för att du och ditt team inte ska missa affärer, eller lägga tid på fel projekt, fel aktörer.
Du kanske ingår i ett team av säljare och behöver nå en budget, du ska helst överträffa den uppsatta försäljningstillväxten - då behöver du veta var du ska lägga krutet. Det bör inte vara på att jaga information. Ni vill ju bara nå ut med ert sortiment och era grymma lösningar! Så smart, smidigt och lönsamt som möjligt.
Allt är förpackat åt dig - en verktygslåda med alla dina nya favoritprylar
Med väldigt lite ansträngning, små medel och smarta lösningar håller du dig uppdaterad på det utbud som är intressant för din verksamhet, mot både offentliga och privata aktörer. Du får den överblick du behöver på både projekten och företagen som är viktiga för dig, och gör det möjligt för dig att kontakta potentiella partners eller enkelt vidarebefordra en räkmacka till ditt team samma morgon som den färska informationen landar i din inkorg. Du får tillgång till projekten innan de annonseras ut för andra i din bransch. Du får info om vilka personer du behöver påverka.
Och inte nog med det, vi har packat två väskor åt dig - det finns också en verktygslåda med marknadstjänster, för dig som inte har resurserna eller tiden för att marknadsföra er.
Läs mer om effektiv hjälp att värma upp era kunder
Hinner du inte med att bearbeta din marknad?
Lugn. Vi tar hand om det med. Vi är grymma på att värma kalla prospects till heta leads!
Svaret på den frågan är tyvärr för många företag "- Nej, vi hinner verkligen inte". Otillräckligt med tid och resurser för att leta och samla in så bra beslutsunderlag som möjligt är för alltför många ett stort problem, och vi har redan berättat om att effektivisera arbetet för dig och dina kollegor - vi kan ta det till nästa nivå.
Det kan finnas flera anledningar till att organisationen inte räcker till, t ex brist på resurser, kompetens, expertis och verktyg - vi sträcker ut en hand även där. Rätt marknadsföring har aldrig varit viktigare!
Det finns ett flertal lösningar som frigör tid så att personerna i er verksamhet kan ägna sig åt rätt saker.
- Händelsestyrda utskick, både digitala och postala
- Rundringningar åt dig och dina kollegor för att lämna offerter eller boka besök
- Undersökningar och mätningar inför etableringar och investeringar, kännedom om ditt varumärke, kundundersökningar m.m.
- Marknadsanalyser och kartläggningar
Att lägga tid på fel projekt och aktörer kan ge kli*.
Storleken på dina muskler eller var geografiskt du väljer att spänna dem spelar ingen roll - en snabb titt i vår databas kommer göra dig stöss*. Vi vet hur krävande och utmanande det är att ha koll på marknaden och branschen, vi har ju gjort det i drygt 60 år, och vi är ju faktiskt 25 personer á 40 timmar i veckan som skannar av allt som händer där ute. Därför har vi gjort jobbet, och sättet vi visar informationen på är också - om vi får säga det själva - väldigt SMART och enkel för dig som använder den.
Låt inte jakten på de lönsamma affärerna och relationerna ta upp onödiga resurser och för mycket av din tid - effektivisera arbetet i din organisation med rätt info, jobba proaktivt och ha koll på det som planeras framåt. Vi har ju jussom* redan gjort ditt jobb, om man säger så - nu behöver du bara ta del av informationen och använda den, fördela leads till din säljkår och snabbare göra lönsamma affärer!
Visa mig den nya SMARTa tjänsten
* "jussom" kan översättas med "liksom", om du frågar någon från hälsingetrakten
Drabbar dessa påståenden dig och din verksamhet?
- Du och din organisation lägger för mycket tid på att leta och sortera det någon annan redan hittat och kategoriserat, dvs du mattar ut dig totalt på fel saker
- Du och din organisation lägger för mycket tid på att leta och sortera det vi på Byggfakta redan hittat och kategoriserat åt dig, dvs du mattar du dig totalt i onödan
- Du förlitar dig på att kunderna kommer till dig och har därmed ingen kontroll över vare sig flödet eller försäljningen, vilket ger en stress då du inte får det att gå ihop
Snart vet du - få en gratis demo
Testa Sveriges största projektdatabas
Projektdatabas - ett småtrist ord, men du kommer bli branog brydd*. Sätt av 15 minuter i kalendern till en kostnadsfri visning av din marknad. Vad har du att förlora? Jo, som mest en kvart. Istället för att missa viktiga projekt och upphandlingar (och kanske ditt livs mest lönsamma affär eller kontakt).
* hälsingemål, betyder ungefär "väldigt förvånad"
Låter det dyrt?
Det är det inte. Vi har såklart en prislista, eller rättare sagt en priskalkyl där vi matar in ditt intresseområde och dina val för att få fram priset för din skräddarsydda lösning. För din tjänst och lösning ser förmodligen inte ut som någon annans - eftersom du och din verksamhet är unik är också den informationen du får unik och skräddarsydd för dig, för att sitta som ett smäck. Priset varierar utifrån:
- Vilken typ av lösning som passar bäst för just dig och din verksamhet
- Vilka typer av projekt du måste bevaka - du ska självklart inte betala för att se t.ex. rivningsarbeten om du inte jobbar med det
- Inom vilket geografiskt område du är verksam
- Hur många ni är som behöver koll och kunskap
Fyll i formuläret nedan eller ta kontakt med oss så lyssnar vi på vad du står inför och berättar om vilka lösningar du behöver och vad det kan kosta. Vi kan redan nu säga att det du investerar i en skräddarsydd lösning för att få koll på din marknad och bli matad med nya affärsmöjligheter ofta tjänas igen på en enda affär - eller ny nyttig kontakt.
Skräddarsydda lösningar för dina behov
Projektdatabas - ett småtrist ord, men du kommer bli branog brydd*. Sätt av 15 minuter i kalendern till en kostnadsfri visning av din marknad. Vad har du att förlora? Jo, som mest en kvart. Istället för att missa viktiga projekt och upphandlingar (och kanske ditt livs affär).
Våra duktiga och erfarna kollegor lyssnar till dina problem och utmaningar, och tillsammans kan ni komma fram till vad som bäst möter era behov som tillverkare, grossist eller byggvaruhandlare i bygg- och fastighetsbranschen. Du kan kontakta oss direkt på telefon 0651-552500.
Du kan också läsa mer om våra marknadsföringstjänster här
* hälsingemål, betyder ungefär "väldigt förvånad"