En mässa är en unik mötesplats för nya idéer, kontakter och affärsmöjligheter – och en kostnadseffektiv sälj- och relationsskapande marknadsföringsinsats.
– Det finns inte många andra platser än mässor där man träffar så många beslutsfattare, och samtidigt de rätta, under så kort tid, säger Peter Åhs, affärschef på Byggfakta som har stor erfarenhet av att ställa ut på mässor.
Noggranna förberedelser och ett stort engagemang är bästa receptet för dig som ska medverka som utställare på någon mässa. I ett tidigt skede gäller det att förankra deltagandet, bestämma det primära syftet, välja ett tydligt budskap och sätta upp mätbara mål.
Peter Åhs med kollegor i Byggfaktas monter på Nordbygg 2022.
När grunden är lagd är det dags att börja tänka på detaljerna. Att få till en kreativ och spännande monter som avspeglar budskapet kan vara en utmaning. Med hjälp av färgval, ljussättning och inredning skapar man rätt känsla och upplevelse. Att tala till flera sinnen är ett beprövat tips, liksom att erbjuda roliga aktiviteter i montern. Action brukar locka till sig besökare.
Att tänka utanför boxen är inte fel. Men samtidigt ska du hålla dig innanför ramarna för ditt budskap, syfte, grafiska profil och budget.
Monterpersonalen är företagets ansikte utåt. De som ska bemanna montern bör vara pålästa, engagerade och aktiva. Med enhetliga profilkläder skapar man gemenskap och förstärker budskapet. Men tänk inte bara marknadsföring utan även komfort då dagarna i montern – och strålkastarljuset - ofta blir långa.
Byggvärlden var officiell mediapartner på Nordbygg 2022.
Den som marknadsför sitt deltagande inför en mässa har mycket att vinna. Genom att göra research, kartlägga målgrupper och önskvärda kunder blir det lättare planera upplägg och inbjudningar.
– Kom ihåg att du själv kan påverka vilka som kommer till din monter på mässan via dina egna marknadsföringsinsatser. Definiera den prioriterade önskade målgruppen du vill träffa för nykundsbearbetning samt vilka föreskrivande konsulter du vill ha möjlighet att påverka, menar Peter Åhs.
Byggfakta erbjuder ett brett utbud av marknadsföringstjänster, allt från mässinbjudningar och digitala och postala utskick till enkäter och marknadsundersökningar. Vi kan också erbjuda annonsering i våra b2b-titlar inom bygg- och fastighet. Efter mässan kan Byggfakta även hjälpa till med både uppföljning och utvärdering via enkäter och telefoninsatser.
Byggfakta har sammanställt en guide till dig som ska medverka som utställare på någon fackmässa inom framför allt bygg och fastighet. Vi tipsar om allt från planering till utvärdering – steg-för-steg – så att du ska få en så lyckad upplevelse som möjligt. Ladda ner den kostnadsfritt via länken: