Som leverantör och tillverkare i byggbranschen räcker det inte bara med att kunna erbjuda bra och snygga produkter och smarta lösningar. För att öka chanserna att just dina produkter, material och lösningar ska bli föreskrivna i byggprojekt behöver du som leverantör förstå processen, synas i rätt kanaler och erbjuda den dokumentation som föreskrivande led söker efter.
1. Förstå föreskrivarnas behov
Erbjud tydlig dokumentation: Transparenta och lättillgängliga uppgifter om certifieringar (t.ex. Svanen, CE) och miljövarudeklarationer (EPD) ökar dina chanser.
Var synlig där de letar: Använd byggspecifika databaser och produktportaler och erbjud en informativ och uppdaterad hemsida för att nå arkitekter.
Visa upp referensprojekt: Publicera referenscase med bilder och exempel från byggprojekt där din produkt löst specifika utmaningar.
2. Gör det enkelt att välja din produkt
Tekniska specifikationer: Skapa lättillgängliga dokument med mått, material och kompatibilitet.
Digitala verktyg: Tillhandahåll CAD-filer och BIM-modeller som kan integreras direkt i projekten.
Erbjud rådgivning: Kostnadsfri konsultation hjälper arkitekter att se produktens fördelar i praktiken.
3. Bygg relationer
Delta i branschevent: Mässor och branschevent är lämpliga sammanhang att visa upp produkter för arkitekter, som kan skaffa sig mycket information på begränsad tid och yta.
Erbjud produktprover: Låt arkitekter testa produkterna, erbjud materialprover.
Utbilda: Arrangera seminarier och webbinarier som visar hur produkten bidrar till hållbarhet och projektframgång.
Vill du veta mer om hur du kan få din produkt föreskriven?
Ladda kostnadsfritt ner Föreskrivningsguiden för fler konkreta tips, bland annat från föreskrivarna själva.