Byggfakta Blogg

Ny föreskrift ska lyfta arbetsmiljön - gäller från 1 januari 2025

Skriven av Susanne Bengtsson | Oct 4, 2024 6:58:50 AM

 

 

På Arbetsmiljöverket har man under flera år arbetat med regelförnyelse, ett projekt som ska resultera i färre häften, enklare texter och bättre tillgänglighet så att det blir lättare för användaren att hitta, förstå och använda reglerna om arbetsmiljö.

Utöver att ge de befintliga föreskrifterna en ny kostym så har man tagit fram en helt ny föreskrift för byggsektorn, Projektering och byggmiljösamordning – grundläggande skyldigheter AFS 2023:3. De nya reglerna riktar sig till byggherrar, projektörer (inklusive arkitekter, konstruktörer), byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P och Bas-U) och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader och anläggningar.

Anledningen till att Arbetsmiljöverket vill förtydliga regelverket för vissa roller i byggsektorn är dels att byggbranschen förändrats mycket sedan den senaste upplagan från 1999, dels att byggsektorn är extra utsatt.

Agneta Axelsson, handläggare bygg- och anläggningsarbete på Arbetsmiljöverket.

– Det sker alldeles för mycket olyckor och dödsfall i bygg- och anläggningsprojekt samtidigt som arbetsmiljöfaktorer som till exempel fysisk belastning, vibrationer och damm leder till ökad ohälsa. Det går att förebygga arbetsmiljöriskerna på ett bättre sätt i planerings- och projekteringsskedet så att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Agneta Axelsson, projektledare för den nya föreskriften på Arbetsmiljöverket.

"Det går att förebygga arbetsmiljöriskerna på ett bättre sätt i planerings- och projekteringsskedet"

En utmaning i byggprojekt är att det ständigt uppstår nya samarbeten, med nya konstellationer av arbetstagare från olika professioner som ska arbeta tillsammans under en begränsad tid. Riskerna för ohälsa och olycksfall varierar också dessutom beroende på vilken del av byggprocessen aktören befinner sig i. Planerings, projekterings- och samordningsfrågor blir därför en viktig del av det förebyggande arbetsmiljöarbetet, som ska anpassas efter byggprojektets, storlek, komplexitet och risknivå.

Den nya föreskriften ställer högre krav på arbetsmiljöarbetet i tidiga skeden och innehåller tydligare regler om övergripande ansvar för att organisera och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö. 

Arbetsmiljöverket har tagit fram en ny föreskrift för att förebygga olyckor och ohälsa i byggbranschen. De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2025. Foto: Unsplash

Byggherren har det övergripande ansvaret, men alla aktörer ska bidra till att förebygga arbetsmiljörisker så tidigt som möjligt i processen.

– Till exempel så har arkitekter, precis som tidigare, ett stort ansvar för hur de val och lösningar de gör påverkar arbetsmiljön för de som ska bygga samt hur utformningen påverkar arbetsmiljön så att en byggnad eller anläggning fungerar arbetsmiljömässigt bra för de som ska arbeta i den färdiga byggnaden. Många jobbar redan förebyggande med arbetsmiljön på ett bra sätt, men alla gör inte det och för dem är det dags att börja. Det kan bero på att har inte varit lätt att hitta och förstå reglerna och hänvisningarna i den gamla föreskriften. Nu har vi gjort dem mer tillgängliga, säger Agneta Axelsson.

I arbetet med de nya reglerna har Arbetsmiljöverket haft många träffar och lyssnat in de som företräder byggherrar, projektörer och anläggningsföretag. Efter den första remissen från 2020 fick Arbetsmiljöverket in över 700 remissynpunkter.

"Den nya föreskriften ger incitament att kunna välja bort det lägsta priset om anbudsgivaren inte lever upp till arbetsmiljökraven"

– Vi har lyssnat på remissinstanserna, läst vartenda svar och skruvat på varje ord. Jag tror att den ny föreskriften kommer att stärka arbetsmiljöarbetet, men sedan behöver man inte göra arbetet större och mer komplicerat än det behöver vara. Genom att skapa rutiner för arbetsmiljöarbete i byggprojekt är mycket vunnet.

Den nya föreskriften ger också stöd till en byggherre som kan göra det möjligt att ställa krav på arbetsmiljöarbetet i upphandlingen.

– När kraven på arbetsgivares systematiska arbetsmiljöarbete - och hur deras rutiner ser ut för arbetsmiljöarbete i byggprojekt - finns med redan i förfrågningsunderlaget blir det lättare för byggherren att följa upp och kontrollera anbudsgivaren, att denne håller vad som lovats i anbudet. Den nya föreskriften ger incitament att kunna välja bort det lägsta priset om anbudsgivaren inte lever upp till arbetsmiljökraven, säger Agneta Axelsson.

FAKTA

Nytt för byggherrar:


De nya föreskrifterna (AFS 2023:3) lyfter fram vikten av att:

  • se till att det finns rätt organisation och de resurser som krävs för arbetsmiljöarbetet i byggprojektet
  • planera och organisera arbete och arbetsprocesser på ett sådant sätt att det skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö
  • tydliggöra olika aktörers ansvarsområden och gränsdragningar mellan olika projekt som pågår samtidigt inom ett geografiskt område
  • följa upp tidplanen för att säkerställa att det finns tillräckligt med tid för att förebygga olyckor och ohälsa
  • följa upp och kontrollera arbetsmiljöarbetet
  • vidta åtgärder när arbetsmiljöarbetet inte fungerar - under hela byggprojektet
  • se till att arbete som medför omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa stoppas eller ändras
  • se till att arbetsmiljöplanen och arbetsmiljöarbetet i övrigt lämnas över från Bas-P till Bas-U och vid byte av byggarbetsmiljösamordnare
  • klargöra hur underlag från projektering överlämnas till Bas-U i de fall då projekteringen fortsätter efter att produktionen påbörjats

Nytt för projektörer:


De nya föreskrifterna (AFS 2023:3) lyfter fram vikten av att:

  • följa anvisningar från Bas-P i frågor som har betydelse för arbetsmiljön under byggskedet, för att möjliggöra samordning av planeringen och projekteringen
  • i samråd med Bas-P, se till att föreslagna lösningar är förenliga med andra projektörers lösningar som har betydelse för arbetsmiljön i byggskedet
  • redovisa skriftliga underlag till Bas-P med förslag på möjliga lösningar för allvarliga arbetsmiljörisker som kvarstår till byggskedet
  • inom ramen för uppdraget, se till att utreda eventuella arbetsmiljörisker om nya metoder, tekniker eller material ska användas
  • inför rivning, ombyggnation eller renovering, inom ramen för uppdraget, skriftligen dokumentera resultat av en sådan utredning. Du eller byggherren ska informera den som ska utföra arbetet om resultatet. 

Källa: Arbetsmiljöverket

Läs mer om Arbetsmiljöverkets regelförnyelse>>