Mälarporten är Västerås största stadsbyggnadsprojekt någonsin. Det är också ett projekt som väcker stort intresset bland byggbranschens aktörer och finns med på Byggfaktas ”heta lista” över de tio mest bevakade projekten i databasen.
– Resecentrum är det största delprojektet och utgör själva kronjuvelen, säger Sanna Edling, projektchef hos byggherren Västerås stad och ansvarig för utvecklingen av hela Mälarporten.
Etappen, som omfattar flera byggnader och ett busstorg (samt en bro över spåren i samverkan med Trafikverket) utgör startskottet för Mälarportens centrala omvandling. Finansieringsbeslut har tagits och detaljplanen har vunnit laga kraft. Nu pågår upphandling av en samverkansentreprenör och tiden för anbud går ut den 5 september.
– Vi hoppas att intresset är stort och att många vill vara med och räkna på projektet.
Etapp 1 av Mälarporten. Bild: BIG
Byggstart för busstorget planeras till andra kvartalet 2025. Året efter hoppas man komma i gång med resecentrums etapp 1, samt även bangården som sker ihop med Trafikverket och finansieras genom en kommunal-statlig kostnadsfördelning. Runt 2029-2030 räknar byggherren med att den första etappen kommer att vara färdigställd.
Nya resecentrum, som ritats av den erkända arkitektbyrån BIG, blir inte bara en viktig knutpunkt för Västerås utan även en nod för det framtida stråket mellan Oslo och Stockholm.
– Ett nytt resecentrum är otroligt viktigt för hela Västerås.
Resecentrum kommer att byggas i den nya stadsdelen Mälarporten. Här planeras för 7000 bostäder och 15 000 arbetsplatser. Här ska det också byggas parker, torg och samhällsservice i form av förskolor, skolor och mötesplatser för invånarna. Området är på cirka hundra hektar blir den sista pusselbiten i upprustningen av de centrala delarna och det kommer att utgöra en brygga mellan city och Mälaren. Hela utvecklingsprojektet Mälarporten har en genomförandetid på cirka 25 år.
Bussterminalen med väntyta. Bild: BIG
Vill du ha en gratis lista över planerade bygggprojekt, klicka här>>