Vilken strategi ska man välja för att synas i bruset? Hur marknadsför man sig i byggbranschen för att nå potentiella kunder, stärka varumärket och underlätta arbetet?
Ett konstaterande är att B2B-marknadsföringen allt mer närmar sig B2C-strategierna. Sociala medier, viralt innehåll, korta snabba videoklipp och influencer-samarbeten blir allt vanligare.
Motpolen är den artificiella opersonliga AI-tekniken som hjälper oss att effektivisera arbetet, skapa content och analysera kampanjer. En annan trend är att n stor del av försäljningsprocessen flyttas online till en automatiserad marknadsföring.
Läs mer: Den kompletta guiden för marknadsföring mot byggbranschen
AI
Verktyg som ChatGPT och liknande används redan flitigt för att skapa innehåll, men under 2025 kommer vi se AI ta ännu större plats i marknadsföringsarbetet. En AI-robot kan fungera som skribent, researcher, översättare, korrekturläsare samt producent av bilder – och därmed komplettera oss i den kreativa processen. Med hjälp av AI kan vi också få hjälp att analysera data och utforma och anpassa automatiserade kampanjer.
Något som majoriteten är överens om är att AI ska användas med förnuft och ses som ett verktyg och ett komplement till den mänskliga insatsen. Vissa trendspanare varnar för att lita för mycket på AI-genererat innehåll eftersom det kan skapa lågkvalitativt innehåll med faktafel.
Automatisering
Allt mer av marknadsföringen kommer att göras automatiskt. Automatisering av kundresor, med automatiserade mejlutskick, har blivit vanligare. Trendsättarna menar att automatisering definitiv är en B2B-marknadsföringstrend som kommer att ta ordentlig fart i år och inte bara vara en tillfällig trend utan kommer att finns kvar en lång tid.
Viralt innehåll
Sociala medier blir allt viktigare kanaler för företag som vill nå potentiella kunder och det virala formatet växer även inom B2B. Content presenteras som korta videoformat snabba klipp och reels, något som redan är standard på plattformar som Tik Tok och Instagram. Dessa plattformar kan användas för att allt från storytelling till demonstration av nya produkter eller till att visa upp inspirerande bilder från byggprojekt där era material används. Kortare välproducerade videoklipp förväntas öka även på till exempel LinkedIn. Dessa plattformar kommer även att användas mer för e-handel och under 2025 blir social commerce en självklar del av kundresan.
Influencers
Det personliga budskapet blir allt viktigare. B2B-marknadsföringen till en mer personlig innehållsstrategi som alltmer liknar vad vi ser inom B2C. Istället för att låta som ett anonymt företag blir tonen samtalslik, varm och personlig. Att ta hjälp av influencers ökar inom B2B just för att ge sina produkter ett ansikte. Trendspanarna menar att influencersamarbeten och partnerskap med nyckelpersoner och branschexperter kommer att växa snabbt inom B2B-marknadsföring som ett effektivt verktyg för att stärka varumärket, engagera potentiella kunder och skapa relevant innehåll.
Auktoritet
Thought Leadership, tankeledarskap, har blivit en trend. Det handlar om att ta täten inom olika områden som man verkar på och utbilda sina kunder för att stärka sin position, sitt förtroende och sitt varumärke. Hur reagerar vår bransch på förändringar och hur man vi påverka dem? Innehållet i denna typ av content bidrar till att driva trafik till hemsidan och skapa leads. Ett sätt att bli en tankeledare är att synas i branschmedia, delta i debatter och erbjuda rapporter och statistik. Att kommunicerar sitt hållbarhetsarbete eller sina värderingar bygger också starkare kundrelationer.
Vill du läsa mer om marknadsföring mot byggbranschen? Kanske behöver du hjälp telemarketing, att genomföra enkäter eller digitala kampanjer? Vi på Byggfakta har resurserna.
Ladda ner vår guide "Markandsföring mot byggbranschen" kostnadsfritt.