Marknadsföring fortsätter att förändras snabbt. Ett konstaterande är att B2B-marknadsföringen allt mer närmar sig B2C-strategierna. Vi har sammanställt trender inom B2B-marknadsföring 2025 som stärker din synlighet som aktör i byggbranschen och skapar nya affärsmöjligheter.
Här är fem marknadsföringstrender som vi tror kommer att definiera 2025:
FEM TRENDER:
AI - Framtidens kreativa verktyg
Verktyg som ChatGPT och liknande används redan flitigt för att skapa innehåll, men under 2025 kommer vi se AI ta ännu större plats i marknadsföringsarbetet. En AI-robot kan fungera som skribent, researcher, översättare, korrekturläsare samt producent av bilder – och därmed vara ett kraftfullt och tidsbesparande stöd i den kreativa processen. Med hjälp av AI kan du också få hjälp att analysera data och utforma och anpassa automatiserade kampanjer. AI-genererat innehåll kan ibland uppfattas som opersonligt eller innehålla faktafel och bör kompletteras med mänsklig granskning för att säkerställa hög kvalitet.
Automatisering - Effektiviserar kundresan
Automatisering är en trend som byggföretag inte får missa. Genom att automatisera kundresan – exempelvis genom automatiserade e-postkampanjer och personaliserade erbjudanden – kan företag spara tid och resurser samtidigt som de ökar träffsäkerheten. Experter förutspår att automatisering kommer att spela en ännu större roll i B2B-marknadsföringen 2025 och bli en självklar del av arbetet för företag i byggbranschen.
Läs mer: Den kompletta guiden för marknadsföring mot byggbranschen
Viralt innehåll - Sociala medier som verktyg
Sociala medier fortsätter att vara en av de viktigaste kanalerna för att nå ut till både befintliga och potentiella kunder. Content presenteras som korta videoformat snabba klipp och reels, något som redan är standard på plattformar som Tik Tok och Instagram, och ökar på B2B-inriktade plattformar som LinkedIn.
Byggföretag kan använda dessa format för att exempelvis:
- Visa upp framgångsrika byggprojekt och nöjda kunder.
- Demonstrera nya byggprodukter.
- Skapa inspirerande storytelling.
Social commerce – att använda sociala medier som en e-handelsplattform – förväntas också öka och bli en del av kundresan under 2025.
Influencers - Personlighet i fokus
Det personliga budskapet blir allt viktigare och influencer marketing växer snabbt även inom B2B. Byggföretag kan samarbeta med branschexperter, nyckelpersoner och andra influencers för att bygga förtroende, engagera kunder och ge sina produkter ett mänskligt ansikte. En personlig och samtalslik ton i kommunikationen hjälper också företag att sticka ut från mängden.
Auktoritet - Byggbranschen som tankeledare
Tankeledarskap (Thought Leadership) blir allt vanligare inom B2B-marknadsföring. Det handlar om att ta täten inom olika områden som man verkar på och utbilda sina kunder för att stärka sin position, sitt förtroende och sitt varumärke.
Detta gör man genom att dela med sig av expertkunskap, statistik och rapporter, att synas i branschmedia, delta i debatter eller kommunicera företagets hållbarhets- och värderingsarbete. De företag som satsar på tankeledarskap har större chans att bli en auktoritet i byggbranschen.
Vill du läsa mer om marknadsföring mot byggbranschen? Kanske behöver du hjälp telemarketing, att genomföra marknadsundersökningar eller digitala kampanjer? Vi på Byggfakta har resurserna.
Ladda ner vår guide "Markandsföring mot byggbranschen" kostnadsfritt.