Läs Dryfts kundberättelse:
• Företagsnamn: Dryft
• Segment och regioner som företaget verkar inom: Allt inom hantverkstjänster för privatkunder, målare, snickare, plattsättare, rörmokare, elektriker och energiproffs. Företaget finns idag i Storstockholm men expanderar snart till fler städer i Sverige.
• Främsta målgrupp/kundgrupp: Privatpersoner som äger sin bostad
Här nedan berättar Johannes Ivarsson, Ledare av Growth och grundare Dryft, om företaget, utmaningarna, visionerna och om samarbetet med Hudguiden.
Hur länge har ni funnits på marknaden?
– Dryft grundades 2020 för att förändra hantverksbranschen för både kunder och medarbetare. Vi finns för alla kunder med hantverksbehov, smått som stort, genom hela livet. För medarbetare vill vi skapa en plats där alla känner sig välkomna utan den machokultur som dessvärre syns i branschen.
Vilka är de största utmaningarna på er marknad - generellt och just nu?
– Hantverksföretag Dryft har länge varit vana vid att det finns väldigt mycket att göra. Det har gjort att branschen inte har tvingats förbättra sig likt många andra branscher i samhället. I sämre tider - som det är nu - är det därför extra viktigt att utveckla sin verksamhet för att klara av tider där det inte finns tillräckligt med uppdrag för alla. Men det ser vi som en positiv sak då vi alla vinner i längden på att branschen utvecklas. Det går i linje med Dryfts vision att förbättra branschen.
– Vi vill att kunder ska höja sina förväntningar på hantverksbranschen till samma nivå som de har på många andra branscher. Allt från kommunikation och transparens till utförandet och ansvarstagandet efteråt. Det finns många bra hantverkare, men det finns också naturliga förklaringar till varför branschen ofta toppar listan över mest kundklagomål. Vi utbildar kunder och branschkollegor i vilka förväntningar de bör ställa på branschen genom att vara ett gott exempel.
Dryft, som grundades 2020, erbjuder allt inom hantverkstjänster för privatkunder, målare, snickare, plattsättare, rörmokare, elektriker och energiproffs. Foto: Dryft
Hur hittar ni era kunder, uppdrag och projekt att räkna på?
– Vi har många olika kanaler för att skaffa kunder. Varumärkesbyggande, annonsering, samarbeten och andra innovativa sätt att synas. Kunden ska hitta oss i samband med situationer i livet där de behöver hantverkstjänster – och där är Husguiden ett bra exempel.
– Vi vet att vid byte av bostad har de flesta behov av hantverkstjänster. Med Husguiden når vi dessa personer med vårt varumärke – smidigt och lätt. Att göra motsvarande marknadsföring själva hade varit väldigt tidskrävande och dyrt. Därför använder vi Husguiden som en av de marknadsföringskanaler som alltid löper på och där vi når kunden i precis rätt tillfälle.
Dryft vill vara en arbetsplats där alla medarbetare känner sig välkomna. Foto: Dryft
Hur fungerar samarbetet med Husguiden, får ni bra hjälp med uppstart, support och förslag?
– Husguiden är väldig smidig att ha att göra med – och var lätt att komma i gång med. Säljarna gillar att diskutera hur vi kan göra tjänsten bättre tillsammans. Precis så som vi vill ha ett fint samarbete! Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta med Husguiden både för att nå nya kunder i situationen när de byter bostad och för att sprida vårt varumärke.
– Med den snabba tillväxttakt som Dryft har och vår kommande geografiska expansion är det jättebra att vi kan skala upp samarbetet med Husguiden därefter.
Ladda ner hela guiden här