Adam Sagström, Vice President Sales på Byggfakta Sverige. Foto: Josephine Fantenberg
Byggfakta går in det nya året med en positiv försäljningstrend i bagaget. Adam Sagström, Vice President sales, som leder den kommersiella organisationen i Sverige, lyfter några highlights från den svenska marknaden 2024 samtidigt som han ser fram emot ett spännande 2025.
Hur går försäljningen i Sverige?
– Vi ser en stor efterfrågan på våra produkter. På vår nysäljsavdelning har vi precis slagit all-time high. Vi ser också en tydlig trend för ett ökat intresse för våra analys- och prognostjänster, ett område som vi har investerat mycket i. Det ger oss en indikation på att det är viktigare än någonsin att försöka förutspå hur marknaden utvecklar sig.
Det är viktigare än någonsin att försöka förutspå hur marknaden utvecklar sig
– Vi har alltid haft en hög förnyelsegrad på kunder som varit med oss ett tag, men det som är extra glädjande nu är den påtagliga förbättring som sker på förnyelsegraden på nytillkomna kunder. Det är ett kvitto på att kunder som väl insett värdet av vår data stannar kvar.
Du nämner bland annat att nyförsäljningen slagit all time high – kan du berätta mer konkret om årets rekord?
– Ett konkret exempel är att vi ser en ökning på över 20 procent på nyförsäljningen av vår huvudprodukt SMART, vilket är all time high. Ett annat fantastiskt rekord är att Docu redan i november hade sålt slut på toppnyheterna i nyhetsbreven för hela 2025. För att möta efterfrågan jobbar vi nu med en ny typ av annonsplats. Att jobba proaktivt mot föreskrivande led är fortfarande extremt viktigt för materialleverantörer, som alltså väljer att marknadsföra sig via Docu.
Varför tror du att det är så stort intresse för SMART?
– SMART är ett ovärderligt verktyg för projektbevakning, och när marknaden varit lite skakig är det viktigare än någonsin att ha koll på vad som händer. Konjunkturläget, i kombination med duktiga gruppchefer och säljare som kan påvisa värdet av vår data, har lett till ökad försäljning.
Vi har aldrig haft en så komplett produktportfölj som vi har nu, tack vare förvärv och en intensiv produktutveckling
Vad händer 2025?
– Vi har aldrig haft en så komplett produktportfölj som vi har nu, tack vare förvärv av bolag och en intensiv produktutveckling. Detta möjliggör att vi kan skräddarsy lösningar vi inte varit i närheten av tidigare, det handlar om allt från BIM-filer och prognoser till klassisk leadsgenerering. Nästa år kommer vi att presentera ännu fler erbjudanden. Samtidigt är det viktigt att det är kunden, och inte enskilda produkter, som hamnar i fokus. I den nya organisationen kommer vi att jobba ännu mer med att stärka kundfokuset.
Är du också nyfiken på SMART, marknadens mest användarvänliga och detaljerade projektplattform? Läs mer här och boka en kostnadsfri visning>>