logo-byggfakta-plum

Byggfakta Group blir Hubexo och introducerar ny ledningsstruktur

Byggfakta Group har bytt namn till Hubexo samt omstrukturerat ledningsgruppen, en start på ett globalt omprofilerings- och omstruktureringsprojekt.
– Som Hubexo enar vi nu våra globala varumärken för att driva innovation, stärka våra kunder och leda byggsektorn in i en hållbar framtid, säger Dario Aganovic, VD.

dariohubexo

Dario Aganovic, vd Hubexo. 

Byggfakta Group, moderbolaget bakom flera marknadsledande varumärken inom byggdata och information, inklusive BCI, NBS och Vortal, tillkännagav idag, den 2 oktober 2024, att företaget har bytt namn till Hubexo. Denna nya identitet markerar starten på ett globalt omprofilerings- och omstruktureringsprojekt med målet att positionera företaget som en dynamisk och framtidsinriktad ledare inom byggdata- och tekniksektorn.

  • Det nya namnet speglar Hubexos position som en central aktör inom den globala byggsektorn.
  • Ny ledningsstruktur och varumärkesstruktur kommer att driva innovation och tillväxt.
  • Produktvarumärken förblir oförändrade men med en uppdaterad identitet.

Hubexo_Build_Better_Deep_Plum_RGB

En ny företagswebbplats (www.hubexo.com) lanseras idag. I detta skede påverkar namnändringen endast moderbolaget, även om varumärken inom gruppen kommer att få nya visuella identiteter för att stärka deras koppling till Hubexo. Kundrelaterade produkter kommer till en början att behålla sina nuvarande namn. Dagens lansering av Hubexo är det första steget mot att förena organisationen under ett gemensamt varumärke, vilket förväntas vara slutfört i april 2025.

– Den byggda miljön formar vårt sätt att leva, arbeta och leka, och vårt nya namn speglar vårt engagemang för att koppla samman och forma den globala byggbranschen med vår värdefulla data och våra insikter, säger Dario Aganovic, VD.

Vi bygger på nästan 100 års expertis inom byggsektorn, och som Hubexo enar vi nu våra globala varumärken för att driva innovation, stärka våra kunder och leda byggsektorn in i en hållbar framtid.

För att stärka sina globala ambitioner har Hubexo omstrukturerat sin ledningsgrupp för att effektivisera verksamheten och öka innovationstakten. Företaget har också utsett regionala presidenter för att övervaka kommersiella operationer i APAC, Nordöstra Europa, Västeuropa, Storbritannien & Irland samt Nordamerika.

– Vår nya ledningsstruktur gör det möjligt för oss att ytterligare fokusera på innovation, samarbete och kundframgång. Vi skapar ett flexibelt och enat ledarskap som kommer att leverera ännu bättre produkter för våra kunder och skapa en miljö där våra 2 500 kollegor runt om i världen kan blomstra, säger Aganovic.

Den fullständiga Hubexo-ledningsgruppen består nu av:

  • Dario Aganovic, VD
  • Fredrik Lundqvist, CFO
  • Joakim Percival, Chief Product Officer
  • Lars Ryding, Chief Operating Officer
  • Miguel Sobral, Chief Strategy Officer
  • Lindi Teate, Chief People Officer
  • Ashleigh Porter, President, APAC
  • Kyle Camp, President, Nordamerika
  • Thomas Bejer-Andersen, President, Nordöstra Europa
  • Joanne Keit, President, Storbritannien & Irland
  • Dario Aganovic, President, Västeuropa (Interim)

Hubexo kommer att fokusera på kärnverksamheten inom byggdata, medan företagets icke-byggrelaterade verksamheter, såsom media och hälsa, kommer att avknoppas till en ny enhet som leds av Max Lagerstedt, tidigare VD Nordics, Byggfakta Group. Aganovic kommer att vara styrelseordförande.

Omprofileringen förväntas vara slutförd under andra kvartalet 2025, med uppdateringar av koncernens visuella identitet och varumärkeskommunikation i linje med Hubexos vision. Byggfakta Groups webbplats kommer att omdirigeras till Hubexo.com, där intressenter kan lära sig mer om den nya varumärkesinriktningen.

 

hubexo-staff

Medarbetare på kontoret i Ljusdal  visar upp det nya varumärket. Foto: Josephine Fantenberg