Arkitekter och inköpare tipsar om vad som är viktigt för dem i föreskrivnings- och inköpsprocessen. Foto: Adobestock
Det finns flera vägar att gå för att marknadsföra sig mot arkitekter och underlätta för dem i föreskrivningsprocessen. Så här underlättar du för arkitekter att ta del av – och i bästa fall få dem att välja – dina produkter och lösningar.
Referensprojekt: Berätta om lyckade case i sociala medier
Mässor: Ställ ut på mässor, som till exempel Nordbygg.
Hållbar design: Satsa på hållbara produkter
Dokumentation: Tillhandahåll EPD:er (miljövarudeklarationer)
Prisuppgifter: Dela prislistor så att arkitekter kan hitta lösningar i olika prisklasser.
Även om arkitekter och andra beslutsfattare föreskriver en produkt finns möjligheten för byggherren, ofta genom entreprenören, att byta ut den mot likvärdig produkt.
I en undersökning från Byggfakta (Indikationer och insikter från 1472 personer i byggbranschen, feb-24) svarar hela 63 procent av huvudentreprenörerna att de – i ett tuffare konjunkturläge - är öppna för att byta ut de material, lösningar och produkter som konsulterna föreskrivit.
Vad kan få entreprenören att byta ut en föreskriven produkt mot likvärdig?
Högt pris: I princip är det alltid priset som avgör om entreprenören byter till en likvärdig produkt.
Lång leveranstid: Kan i vissa fall påverka valet (som under pandemin).
Bristande service: En leverantör som saknar fungerande support- och reklamationshantering i Sverige.
Läs mer i vår kostnadsfria föreskrivningsguide
- Vill du veta mer om vilka produkter som olika målgrupper upplever byts ut mest i byggprojekt?
- Vill du veta vilken strategi du ska välja för att nå ut till föreskrivarna och öka dina chanser att bli deras förstahandsval?
- Vill du veta hur Byggfakta Docu kan hjälpa dig som leverantör/tillverkare?
Då ska du ladda ner vår kostnadsfria Föreskrivningsguide här>>